2025. november. 24. - hétfő
spot_img
1.9 C
Budapest

Az ENSZ jogi védelmet szorgalmaz az MI számára az egészségügyben

Megosztás

Az ENSZ Egészségügyi Világszervezetének (WHO) friss jelentése megkongatta a vészharangot: az egészségügyi mesterséges intelligencia (MI) soha nem látott ütemben terjed, ám az alapvető jogi védőhálók, amelyek a betegeket és az egészségügyi dolgozókat óvnák, kritikusan hiányoznak.

A helyzet jogi bizonytalanságot és súlyos kockázatokat rejt, amelyek alááshatják a forradalmi technológia ígéreteit.

A WHO európai irodájának mélyreható elemzése rámutat, hogy bár az MI már most is forradalmasítja az ellátást – a betegségek felismerésétől az adminisztratív terhek csökkentésén át a betegkommunikációig –, a jogi és etikai keretek messze elmaradnak a technológiai fejlődés mögött.

Forradalom és bizonytalanság kéz a kézben

Dr. Hans Kluge, a WHO európai regionális igazgatója határozottan fogalmazott: „Tiszta stratégiák, adatvédelmi szabályok, jogi korlátok és az MI-ismeretekbe való befektetés nélkül fennáll a kockázata, hogy az egyenlőtlenségeket mélyítjük ahelyett, hogy csökkentenénk azokat.” Az MI átalakítja az ellátás módját, az adatok értelmezését és az erőforrások elosztását, de a jelenlegi szabályozási környezet a káosz felé sodorhatja a rendszert.

Az 53 európai országból 50 részvételével készült felmérés megdöbbentő adatokat tárt fel:

86 százalék (43 ország) a jogi bizonytalanságot jelölte meg az MI bevezetésének legfőbb akadályaként.

78 százalék (39 ország) a pénzügyi megfizethetőséget tartja problémának.

Kevesebb mint 10 százalék rendelkezik felelősségi sztenderdekkel az egészségügyi MI esetében, ami létfontosságú annak meghatározásában, ki felelős, ha egy MI-rendszer hibázik vagy kárt okoz.

Már a küszöbön a forradalom, de hiányzik a fék

A jelentés kiemeli, hogy a régióban szinte minden ország felismeri az MI átalakító potenciálját – a diagnosztikától a betegségfelügyeleten át a személyre szabott orvoslásig –, mégis csupán négy ország rendelkezik dedikált nemzeti stratégiával, és további hét dolgozik egy ilyen kidolgozásán.

Vannak azonban pozitív példák is:

Észtország egységes platformon köti össze az elektronikus egészségügyi nyilvántartásokat, biztosítási adatokat és népességi adatbázisokat az MI-eszközök támogatására.

Finnország az egészségügyi dolgozók MI-képzésébe fektet be.

Spanyolország pedig az elsődleges egészségügyi ellátásban teszteli az MI-t a korai betegségfelismerésre.

Az emberek maradjanak a középpontban!

A WHO sürgeti az országokat, hogy olyan MI-stratégiákat dolgozzanak ki, amelyek összhangban vannak a közegészségügyi célokkal. Emellett kulcsfontosságú az MI-re felkészült munkaerőbe való befektetés, a jogi és etikai védőhálók megerősítése, a nyilvánosság bevonása és a határokon átnyúló adatkezelés javítása.

„Az MI az egészségügy forradalmasításának küszöbén áll, de ígéretét csak akkor tudja beteljesíteni, ha az emberek és a betegek minden döntés középpontjában maradnak” – hangsúlyozta Dr. Kluge. „A mostani döntéseink fogják meghatározni, hogy az MI felhatalmazza-e a betegeket és az egészségügyi dolgozókat, vagy hátrahagyja őket.”

A jelentés egyértelmű üzenete: a technológia előnyei csak akkor aknázhatók ki teljes mértékben, ha sürgősen stabil jogi és etikai alapokra helyezzük az egészségügyi mesterséges intelligencia alkalmazását. Enélkül a digitális forradalom könnyen ellenőrizhetetlen kockázatokat és mélyülő társadalmi szakadékokat hozhat magával.

Forrás: news.un.org

Még több

Ez is érdekelhet!