2025. november. 24. - hétfő
spot_img
1.9 C
Budapest

Gigantikus Pofon a Techóriásnak: 180 Milliárd Forintot Fizethet a Meta Spanyolországban!

Megosztás

Egy madridi bíróság soha nem látott, 479 millió eurós (átszámítva nagyjából 180 milliárd forintos) összeg megfizetésére kötelezte a Facebook és Instagram anyacégét, a Metát.

Az ítélet értelmében az techóriás tisztességtelen előnyre tett szert a spanyol hirdetési piacon, miközben súlyosan megsértette az Európai Unió adatvédelmi szabályozását, a GDPR-t.

A Madridi Kereskedelmi Bíróság elsőfokú döntése valóságos földindulást okozhat a digitális hirdetési szektorban, és precedenst teremthet Európa-szerte. A bíróság megállapította, hogy a Meta szabályellenesen dolgozta fel és használta fel a felhasználók adatait saját hirdetési céljaira, ezzel pedig „jelentős versenyhátrányt” okozott a kisebb, belföldi médiavállalatoknak. Az óriási összeget összesen 87 spanyol médiacég kapná, akik közvetlenül szenvedtek kárt a Meta agresszív és törvénysértő kereskedelmi gyakorlata miatt.

Meta: „Alaptalan állítás!” – Fellebbeznek az ítélet ellen

A Meta azonnal jelezte, hogy nem fogadja el az ítéletet, és fellebbezést nyújt be. A cég szóvivője a Reuters hírügynökségnek elmondta: „Ez egy alaptalan és minden bizonyítékot nélkülöző állítás, amely teljesen figyelmen kívül hagyja, hogy miként működik az online hirdetési piac.” Hozzátették, hogy a Meta minden vonatkozó előírásnak megfelel, és átlátható tájékoztatást, valamint egyértelmű választási lehetőségeket nyújtott a felhasználóknak.

Ez azonban nem az első eset, hogy a techóriás összetűzésbe kerül az európai hatóságokkal. A Meta korábban már több százmillió, sőt milliárd eurós bírságokat kapott trösztellenes szabályok, vagy éppen a GDPR megsértése miatt. Egy évvel ezelőtt az Európai Bizottság 797 millió euróra büntette a vállalatot piaci hatalmával való visszaélés miatt, míg 2023-ban az ír adatvédelmi hatóság rekordnagyságú, 1,2 milliárd eurós bírságot szabott ki rá.

A spanyol bírósági ítélet újabb komoly figyelmeztetés a nagy technológiai cégek számára, hogy az európai szabályozók és bíróságok egyre szigorúbban lépnek fel a piaci versenyt torzító, vagy az adatvédelmi előírásokat sértő gyakorlatokkal szemben. Az ügy kimenetele nemcsak a Metára nézve lesz sorsdöntő, hanem az egész online hirdetési piac jövőjét is alapjaiban befolyásolhatja.

Forrás: telex.hu

Még több

Ez is érdekelhet!