Az autózás valódi, rejtett ára feltárult: A sebesség illúziója mögött elképesztő idő- és pénztrutyi rejlik egy friss elemzés szerint, amely gyalogos tempóra lassítja a modern közlekedést.
Egy átfogó, friss számítás rávilágított egy megdöbbentő valóságra: egy átlagos magyar autós munkaidejének majdnem egyötödét kizárólag arra fordítja, hogy előteremtse járműve közvetlen költségeit. De ez még semmi! Ha az autózásra fordított teljes időt – beleértve a vezetést, a parkolóhely-keresést, és az autó miatti kereset előteremtését – is figyelembe vesszük, akkor a munkaidejének több mint egynegyedét nyeli el az autója. Amennyiben ehhez hozzáadjuk a környezeti és társadalmi károk, azaz az externális költségek árát is, ez az arány a 40 százalékot is meghaladhatja! A Levegő Munkacsoport G7 véleményrovatában megjelent, Bíró Viktória és Lukács András által jegyzett elemzése könyörtelenül leleplezi az autózás „valódi sebességét”.
Mi az a „társadalmi sebesség”?
Az átlagos autó kilométerórája egy dolgot mutat, a valódi, más néven társadalmi sebessége azonban egészen mást. Ivan Illich osztrák filozófus már 1978-ban rámutatott, hogy az autók a gyorsaság illúzióját keltik, ám hatalmas idő- és erőforrásigényük miatt végső soron legalább annyi időt vesznek el az egyén életéből, mint amennyit megtakarítanak. Egy korábbi, 1991-es magyar számítás szerint az autózás valódi sebessége hazánkban csupán 5,5 kilométer/óra volt, ami egy gyors gyalogos tempójával vetekszik.
Egy négyéves Suzuki Swift, egy átlagos magyar autós – és a hideg számok
A Levegő Munkacsoport szakértői egy friss próbaszámítást végeztek egy tipikus, négyéves Suzuki Swift modellre, amely évente 10 ezer kilométert fut. A 2025. októberi adatok alapján, figyelembe véve a 585 forintos 95-ös benzinliter árat és a 391 200 forintos (2025-ös) nettó mediánbért, az eredmények aggasztóak:
Közvetlen költségek: Évente 351 ezer forint az üzemanyagra, további 238 910 forint az egyéb kiadásokra (biztosítás, adó, parkolás, gumik), és 225 ezer forint az autó értékvesztésére (4,5 millió forintos beszerzési árat 20 éves használatra vetítve).
Rejtett időigény: A parkolóhely-keresés önmagában évi 20 órát emészt fel (200 nap, napi 6 perc).
A legfájóbb pont: A számítások szerint az átlagos magyar autós a munkaidejének közel az ötödét az autózás közvetlen költségeinek előteremtésére fordítja. Ha ehhez hozzáadjuk a tényleges vezetési időt is, akkor már a munkaideje több mint egynegyedét tölti járművével. Ebben az esetben a társadalmi átlagsebessége, ha egyedül ül az autóban, mindössze 17,5 kilométer/óra.
A döbbenetes externális költségek: 40% feletti teher
Az elemzés szerint azonban ez még csak a jéghegy csúcsa. Az autózásnak vannak úgynevezett külső, vagyis externális költségei is, amelyeket nem közvetlenül az autós fizet meg, hanem a társadalomra hárulnak. Ezek közé tartozik az infrastruktúra fenntartása, a légszennyezés, a zajterhelés, az éghajlatváltozásra gyakorolt hatás és a balesetek. Az Európai Bizottság tanulmányára hivatkozva a kutatók kilométerenként átlagosan 0,12 euróval számoltak.
Ha ezeket a társadalmi költségeket is figyelembe vesszük – és a „szennyező fizet” elv szerint az autóhasználónak kellene megfizetnie –, akkor a kép még drámaibb:
Az átlagautós munkaidejének több mint 40 százalékát fordítja járművére.
Az autója valódi, társadalmi átlagsebessége pedig mindössze 8,2 kilométer/óra – ami alig gyorsabb, mint egy tempós séta.
Bár az autózás előnyeit (kényelem, rugalmasság) az elemzés is elismeri, hangsúlyozza, hogy ezek nagyrészt szubjektív, nehezen forintosítható értékek, és mindenki maga tudja eldönteni, hogy a ráfordításaihoz képest megéri-e.
Számolja ki Ön is!
A Levegő Munkacsoport elérhetővé tesz egy Excel táblázatot, amellyel bárki könnyedén kiszámíthatja saját autója valódi sebességét és az autózásra fordított teljes időt, szembesülve ezzel a modern közlekedés rejtett valóságával.
Forrás: telex.hu

