2025. november. 24. - hétfő
spot_img
1.9 C
Budapest

A nyomozók szerint a Kentuckyban lezuhanó UPS repülőgép, amelynek 14 halálos áldozata van, repedések voltak a motorszerelvényen

Megosztás

Tragikus részleteket tárt fel a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NTSB) annak a UPS teherszállító repülőgépnek a katasztrófájával kapcsolatban, amely két héttel ezelőtt, 2025. november 4-én zuhant le Kentuckyban, 14 ember halálát okozva.

Az előzetes vizsgálati jelentés és a most közzétett, drámai fotók szerint a bal szárny motorfelfüggesztésén repedések keletkeztek, ami a motor leszakadásához vezetett a felszállás pillanatában.

A 34 éves MD-11 típusú gép a Muhammad Ali Nemzetközi Repülőtér közelében mindössze 9,1 méterre (30 lábra) tudott emelkedni a levegőbe, mielőtt a katasztrófa bekövetkezett. A fedélzeten tartózkodó három pilóta, valamint a földön tartózkodó 11 személy életét vesztette a szörnyű balesetben.

Az NTSB által nyilvánosságra hozott hat, lélegzetelállító fotósorozat egyértelműen mutatja, ahogy a bal hajtómű hátsó része leválik a gépről, majd lángok csapnak fel, és a motor a szárny fölött repül el. Az utolsó képen a szárny már lángokban áll, miközben a repülőgép alig emelkedik el a földtől.

Fenyegető Kérdések a Karbantartásról: Rendszerszintű hiba derülhet ki?

A jelentés szerint a szerencsétlenül járt repülőgép még nem esedékes a motorfelfüggesztés kulcsfontosságú részeinek részletes ellenőrzésére, ahol a törések keletkeztek. A következő átfogó vizsgálatig még közel 7000 felszállást és leszállást tehetett volna meg. Utoljára 2021 októberében vizsgálták át.

„Úgy tűnik, a UPS a megkövetelt időkereten belül végezte a karbantartást, de biztos vagyok benne, hogy az FAA most el fog gondolkodni azon, vajon ez az időkeret elegendő-e” – mondta Jeff Guzzetti repülésbiztonsági szakértő az Associated Pressnek a jelentés elolvasása után.

John Cox, egy másik repülési szakértő hozzátette, hogy „ez normális kopás és elhasználódás egy repülőgépen”. Egy fém alkatrészen, mint a motorfelfüggesztés, amely minden repülés során jelentős rezgésnek van kitéve, idővel repedések keletkezhetnek. Cox szerint csak az a kérdés, hogy milyen gyakran kell ezeket az alkatrészeket ellenőrizni, és milyen karbantartásra van szükség.

A Flotta Földön: Milliárdos döntések küszöbén a légitársaságok

A katasztrófa következtében a UPS, a FedEx és a Western Global által üzemeltetett MD-11-es, valamint néhány kapcsolódó DC-10-es típusú gépből álló teljes flottát leállították, hogy megvizsgálják és megjavítsák őket. A Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) azonban még nem határozta meg a szükséges követelményeket. Cox szerint a légitársaságoknak most el kell dönteniük, érdemes-e egyáltalán megjavítani ezeket a gépeket, miközben már amúgy is tervezték azok kivonását a forgalomból a következő néhány évben.

„Ha le kell szerelni a motorokat, és valamilyen vizuális ellenőrzést vagy cserét kell végezni, az jelentős költségekkel jár. Nehéz döntéseket kell hozniuk” – magyarázta Cox.

Az MD-11-es repülőgépek a UPS légiflottájának körülbelül 9%-át, a FedEx flottájának pedig 4%-át teszik ki.

Bill Moore, a UPS Airlines elnöke korábban a héten elmondta, hogy a vállalat együttműködik a vizsgálóbizottsággal a baleset „gyökérokának” feltárásán. „Amint ezt meghatározzuk, akkor tudnak majd kidolgozni egy ellenőrzési tervet. Ellenőrizhetjük-e? Ha igen, hogyan javítsuk meg? Hogyan rakjuk újra össze? És aztán végül visszaállítsuk a flottát a forgalomba. De ez nem fog gyorsan megtörténni” – nyilatkozta Moore Louisville-ben egy sajtótájékoztatón.

Guzzetti szerint a mostani balesetről készült fotók kísértetiesen hasonlítanak egy 1979-es American Airlines gépkatasztrófára, amelyben 273 ember halt meg, és ott is a motor szakadt le. Azonban az előzetes jelentés világosan kimondja, hogy ezúttal egy másik alkatrész hibásodott meg, és míg az 1979-es tragédiát szakszerűtlen karbantartás okozta, a mostani jelentésből nem derül ki, hogy a UPS gépe egy hónappal a baleset előtti nagyszervíz során bármilyen hibát vétettek volna a szerelők.

A vizsgálat folytatódik, és a repülésbiztonsági szakértők figyelme egyre inkább a karbantartási időkeretek és az öregedő flotta kérdéseire terelődik.

Forrás: apnews.com

Még több

Ez is érdekelhet!