2025. november. 24. - hétfő
spot_img
2 C
Budapest

A popzene új megmentője csak Isten előtt akar dögös lenni

Megosztás

Rosalía alapjaiban formálta át a kortárs könnyűzenét a popnak álcázott operájával, ami szembemegy mindenféle elvárással.

Az énekesnő mintegy 14 különböző nyelven énekel a Lux című, rekordokat döntő albumán, mely a női szentek előtt tiszteleg, és újraértelmezi a spiritualitást és a szexualitást.

Miközben a zenei világ még 2024-es botrányok és elmérgesedő rivalizálások, például Charli XCX és Taylor Swift állítólagos beefdalainak utórezgéseitől visszhangzott, és a popzene gyakran a felületesség mocsarába süllyedt, egy váratlan hang lépett színre, hogy helyreállítsa a műfaj méltóságát. Három év csend után Rosalía, a spanyol származású énekesnő, elementáris erővel robbant be a Lux című negyedik stúdióalbumával, ami nem csupán lemezként funkcionál, hanem egy teljesen új gondolkodásmódot hoz a 2020-as évek popzenéjébe.

A flamenco gyökerektől a globális ikonig

Rosalía Vila Tobella, az 1992-ben született katalán művész már gyerekkora óta a spanyol népzene, különösen a flamenco mélységeibe merült. Nyolc évnyi komoly tanulmány és elmélyült munka után, José Miguel „El Chiqui” Vizcaya kezei alatt vált nyilvánvalóvá, hogy Rosalía nem elégszik meg a felszínességgel. Debütáló lemeze, a Los Ángeles még hagyományos flamencóval hódított, de az igazi áttörést a 2018-as El Mal Querer hozta el, amely merészen ötvözte a flamencót a modern, urbánus popos elemekkel. Ezt követte a diszkográfia blockbustere, a 2022-es Motomami, egy kísérletező, sokszínű alkotás, mely reggaeton, glitch pop és klubzene fúziójával tarolta le a listákat, olyan sztárokat vonzva be, mint The Weeknd. Két Grammy-díj és tizenegy Latin Grammy jelzi Rosalía megállíthatatlan ascendensét.

Apácaruha, cölibátus és 14 nyelv: a Lux titkai

A Lux azonban mindent felülír. A sajtóközlemény „női misztikum, átalakulás és transzcendencia szélesvásznú érzelmi ívéről” beszél, ami elsőre pátoszos PR-zsargonnak tűnhet, ám a valóságban Rosalía egy elegánsan feminista, modern operát teremtett. Az album a nőiség és a női szentek ünneplése, ahol a hit és a spiritualitás, sőt, a komolyzene is újra „szexivé” válik. Az énekesnő a londoni szimfonikus zenekarral dolgozott az összes dalon, ami állítása szerint „ráment a gatyája” is, de a végeredmény minden áldozatot megért.

Rosalía egy friss interjúban elárulta, hogy a Lux az Istenhez való közeledés vágyának kifejeződése. Az album arculatát is a szakrális tematika hatja át: a Motomami-korszak bukósisakja helyett most fehér csík díszíti haját, apácaruhát öltött, arcát égnek emeli a lemezborítón. Sőt, mint kiderült, épp a cölibátust gyakorolja, több mint 30 napja nem volt szexuális kapcsolata. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne kacérkodna a szexualitással. A Novia Robot című dalban nyíltan elítéli az engedelmességet és érzelemmentességet elváró férfiakat, és kijelenti, hogy már nem másoknak akar tetszeni, „csak Isten előtt akar dögös lenni.”

A Lux igazi nyelvi bravúr is: Rosalía a katalán és a spanyol mellett további 12 nyelven, köztük angolul, franciául, héberül, arabul, németül, japánul, olaszul, latinul, mandarinul, ukránul, portugálul és szicíliai nyelven szólal meg. Ezzel konkrét női szentek előtt tiszteleg a világ minden tájáról és különböző korszakokból, mint például Limai Szent Róza, Ávilai Szent Teréz, Bingeni Szent Hildegárd, Vimala, vagy épp Jeanne d’Arc. A kezdeti, Google Fordítóval írt vázlatokat profi fordítók és nyelvészek segítették tökéletesre.

Botrányok és rekordok: a Lux fogadtatása

Az album első előfutára, a Björkkel és Yves Tumorral közös Berghain azonnal letarolta és megosztotta a sajtót és a TikTok felhasználóit is. Sokan a menő berlini technoklubra asszociáltak, ám Rosalía tisztázta: a „mountain grove” eredeti angol szóból kiindulva egy metaforikus belső térre, „gondolati erdőre” utalt, ahol az ember néha elveszik.

Az énekesnő többnyelvű kísérletezése, valamint a Bad Bunnyval kapcsolatos nyilatkozata, miszerint ő éppen az ellentéte a puerto ricói sztárnak a nyelvi sokszínűség terén, kisebb balhét robbantott ki az interneten. Rosalía gyorsan reagált, hangsúlyozva tiszteletét Bad Bunny iránt, de az eset is mutatja, milyen szenvedélyeket gerjeszt az új lemez.

Azonban a kritikai elismerés és a botrányok ellenére a Lux elsöprő sikert aratott: egy nap alatt minden eddiginél több streamet ért el a Spotifyon spanyol női előadók között. Rosalía nem csupán saját babérjait aratja le, hanem feltörekvő és idősebb spanyol ajkú zenészeket is a térképre helyez, mint például Yahritza Y Su Essencia vagy Estrella Morente.

A két-három éven át írt, négy felvonásos Lux szándékosan szembemegy a „dopamin korszak” gyorsaságával és az algoritmikus működéssel. Rosalía egy „templomba illő antipoplemezt” alkotott, amelyben hallgatói hosszú évek alatt kiépített bizalma adja meg neki a szabadságot, hogy olyan bátor és megalkuvást nem tűrő víziót valósítson meg, amilyenről más popzenész talán csak álmodhat. A Lux azt üzeni: a popzene igenis merhet intelligens, művelt és mély lenni.

Forrás: telex.hu

Még több

Ez is érdekelhet!