DAEO FMMost szól:

Cayenne? A Porschének már az ötvenes években volt terepjárója!

A Porsche nevéről a kultikus sportautók juthatnak eszedbe, és bár a márka régen traktorokat is gyártott, azt talán nem tudtad, hogy egy katonai járművel is elkészültek. A Jagdwagen egyik prototípusa került most eladósorba.

1954-ben, közel ötven évvel a kasszasikernek bizonyult Cayenne megjelenése előtt a Porschének már volt egy terepjárója. A kevésbé ismert, és méltatlanul alulértékelt Type 597 bepillantást enged a Porsche háború utáni fejlesztéseibe, amelyhez a sportautók és a traktorok gyártása során szerzett tapasztalatokat is felhasználták, ezért az 597-est kétségkívül a Porsche egyik legérdekesebb alkotásaként tartják számon.

Ferdinand Porsche tapasztalata

Annak ellenére, hogy a Porschének ez volt az első kísérlete egy terepjáró megalkotására, a márka alapítója már nagy tapasztalattal rendelkezett ezen a téren. Ferdinand Porsche ugyanis korábban részt vett a később szintén ikonikussá vált katonai járművek, a Kübelwagen és a Schwimmwagen fejlesztésében, amelyek a Porsche által 1939-ben megalkotott bogárhátú Volkswagen műszaki tartalmát használták.

Az időközben elhunyt Ferdinand Porsche egykori tapasztalata tehát némi előnyhöz juttatta a márkát azon a pályázaton, amelyet 1953. január 19-én írt ki a német haderő, a Bundeswehr egy könnyű katonai jármű fejlesztésére. A Porsche vetélytársai a pályázaton az Audi elődjének tekinthető Auto Union, valamint az azóta szinte elfelejtett Borgwardhoz tartozó Goliath márkák voltak. Furcsa módon a Volkswagen, amelynek éppen lett volna rutinja ezen a téren, nem vett részt a pályázaton.

Igazi Porschének számított

Katonai célokra tervezett felépítése ellenére a Type 597 továbbra is igazi Porschének számított, hiszen könnyű volt és erős, léghűtéses és farmotoros. Az acél önhordó karosszériáját független felfüggesztéssel szerelték, 1,5 literes bokszermotorja pedig a Porsche 356-osból származott, de a teljesítmény helyett a megbízhatóságra tették a hangsúlyt, ezért 50 lóerőre volt képes. A 870 kilogrammos Porsche ezzel is elérte a 100 km/órás sebességet.

Az innovatív első tengelykapcsolójával az 597-es motorja nemcsak a hátsó, hanem az első kereket is hajthatta, mi több, a Porsche terepjárója opcióként kétéltű jármű is lehetett. A nagy hasmagaság és a kádszerű forma tette lehetővé, hogy ne akadjon fenn a dombokon, és magas vízen is könnyedén átkeljen. A Porsche 356 és 550 Spyder mellett gyártották, összesen 22 prototípusa készült el, az első kettőt propellerrel szerelték fel a vízi közlekedéshez.

Hadsereg helyett vadászoknak

A prototípus jól szerepelt a teszteken a vetélytársaival szemben, ennek ellenére a Porsche nem nyerte el a szerződést. Az 597-es sorsát megpecsételték a magas fejlesztési költségei, az ebből adódó ára, valamint az összeszereléshez szükséges idő, és a Porsche azt is jelezte, hogy a pótalkatrészek gyártásával és szállításával is adódhatnak gondok. A pályázatot végül az Auto Union nyerte el a Munga névre keresztelt DKW-val, de lássuk be, a Porsche mennyivel menőbb lett volna.

A Porschének nem szegte kedvét, hogy nem nyerte el a megbízást, és 1960-ig tovább forgalmazta a modellt

külföldi hadseregek és német sportolók számára, ezzel a modell elnyerte a Jagdwagen, azaz vadászautó becenevet. Az autóból ennek ellenére mindössze 71 példányt gyártottak, és ezek közül is nagyon kevés maradt fenn a mai napig. A képeken még nem a sorozatgyártmány, hanem az ötös számú prototípus látható, amely 1954–55-ben készült.

Olívazöld ritkaság

A többi prototípushoz hasonlóan ezt a példányt is megtartotta egy ideig a Porsche gyár, hogy a Bundeswehr és más országok hadászati kiállításain használhassa, 1956-ban aztán eladták a koblenzi Porsche-Volkswagen márkakereskedőnek. Az ötös számú Porsche 597-es ma kiváló állapotnak örvend, a német hadsereg korhű olívazöld színét viseli a hozzáillő zöld belsővel. A levehető tető rossz időben is használhatóvá teszi, szükség esetére ásót és fejszét is szíjaztak rá.

A Porsche ritkán látott klasszikusa nemcsak vadászautónak lehet jó, hanem a strandautók, homokfutók stílusos alternatívája is lehetne. Mégsem gondoljuk, hogy ez a példánya használatba kerül, sokkal valószínűbb, hogy egy elismert Porsche-gyűjtő egészíti ki vele a kollekcióját. Az autóra az RM Sotheby’s kaliforniai árverésén lehet lecsapni augusztusban, az aukciósház 750 ezer dollárt remél érte, ami csaknem 300 millió forintnak felel meg.

Ez is érdekelhet:

Oszd meg ezt a cikket!