2025. november. 24. - hétfő
spot_img
1.9 C
Budapest

Egy Radiohead-koncert ma már szakrális élmény

Megosztás

Hosszú hallgatás után novemberben robbant vissza az európai színpadokra a Radiohead, és a visszatérés nem kisebb eseményről tanúskodott, mint egy kollektív, szakrális katarzisról.

A magyar rajongók tömegei – köztük a Telex tudósítói – Olaszországba zarándokoltak, hogy részesei legyenek a négy bolognai koncert valamelyikének, november 17-én és 18-án pedig a zenekar megmutatta: a melankólia helyét átvette az önfeledt öröm, de felmerült a kérdés is: ez vajon egy visszatérés, vagy egy felejthetetlen búcsúsorozat volt?

A bolognai Unipol Arena felé tartó csurig telt vonatokon már érezhető volt a Radiohead egységteremtő ereje: a Yeezy-cipős, Billie Eilish-nyakláncos fiataloktól az üzletemberekig és családanyákig mindenki együtt utazott, egyazon cél, egyazon élmény reményében. És a zenekar szállította is az ígéretet. Ahogy az egyik résztvevő megfogalmazta: „Nem szomorú vagy depressziós, hanem gyönyörű!” Az előre sírósnak könyvelt dalok, mint a „Fake Plastic Trees” vagy a „Let Down” is inkább örömkönnyeket csaltak a nézők szemébe.

DiCaprio és Maguire is a rajongók között – Kőbe vésett setlist helyett meglepetések!

A Radiohead nemcsak a hétköznapi rajongókat, de a hollywoodi elit tagjait is egyesíti. Paul Thomas Anderson filmrendező már a hétvégén tiszteletét tette, míg Leonardo DiCaprio és Tobey Maguire színészek a hétfői koncerten foglaltak helyet a VIP páholyban. A bennfentesek szerint a zenekar nem véletlenül húzta elő a „Talk Show Host” című dalt, mintha egyenesen DiCaprio-ra kacsintottak volna – utalva a színész „Rómeó és Júlia” filmjéhez fűződő dalhoz.

A turné egyik legizgalmasabb eleme a minden este más setlist volt, amelyről kiderült, egyáltalán nincs „kőbe vésve”. Míg az egyik este kimaradt az ikonikus „Idioteque”, addig máskor felcsendült a „Kid A”, vagy épp a „Planet Telex” nyitószámként. Különösen nagy ovációt kapott a TikTok-slágerré vált „Let Down”, amely az újgenerációs rajongókat is elhozta a koncertekre – sok esetben szüleikkel együtt, akik betegségre hivatkozva mulasztották el az iskolát!

Bakik a színpadon, hibátlan vizuálok – a 360 fokos élmény

A zenekar Thom Yorke látható felszabadultságával és lazaságával hódított. Még a kisebb technikai bakik – Jonny Greenwood késése vagy Thom Yorke mikrofonjának pillanatnyi elhallgatása – sem rontották el az élményt. Sőt, Ed O’Brien gitáros egy elegáns legyintéssel jelezte a közönség felé: „ezt nézzétek el nekünk”.

A látványvilág is pazar volt: a 360 fokos körszínpad, melyet ketrecszerű, felemelkedő falak vettek körül, folyamatos mozgásra kényszerítette a zenészeket, és a „Kid A Mnesia Exhibition” interaktív élményét idéző vizuálok tökéletesen idomultak a dalokhoz, a melankolikus „No Surprises”-től a vadabb „Myxomatosis”-ig. A koncert után pedig az „Emberi jogok egyetemes nyilatkozata” vetítése nyomatékosította, hogy a Radiohead mondanivalója mélyebb, mint bármilyen kiüresített politikai szlogen.

Az érem másik oldala: a hangzás hullámzó minősége

Noha a látvány és az élmény felejthetetlen volt, a körszínpados megoldás a hangosításban kihívásokat rejtett. A beszámolók szerint a hangzás „hullámzó” volt, a lassabb dalok szépen szóltak, de a komplexebb számoknál gyakran „összefolytak a hangszerek”, hiányoztak a magas hangok, sőt, néha még Thom Yorke éneke is elveszett a rengetegben.

Visszatérés vagy búcsú? A jövő még a csillagokban van

Az „Everything in Its Right Place” zárószám alatti, tagonkénti levonulás, különösen Jonny Greenwood utolsó, félszegen integető távozása, sokakban kérdéseket ébresztett. A libabőrös ráadásblokk és az örömkönnyek ellenére a rajongók abban reménykednek, nem kell ismét éveket várniuk a következő koncertre, sőt, felmerült a kérdés, lesz-e egyáltalán valaha még Radiohead turné. A bolognai esték tökéletes zenekari búcsúként is megállnák a helyüket – de vajon tényleg ez volt a búcsú?

Forrás: telex.hu

Még több

Ez is érdekelhet!