DAEO FMMost szól:

Egyelőre elsöpörte a népharag, de csak idő kérdése, hogy TikTokot csináljanak az Instagramból

Ha valakit olyan hat-hét évvel ezelőtt megkérdeztek volna, hogy szerinte mi a Facebook és mi az Instagram szerepe az internetes mindennapokban, valószínűleg nem esett volna nehezére válaszolni. Nagyon leegyszerűsítve előbbin tartottuk a kapcsolatot az ismerőseinkkel, utóbbin meg mindenféle képeket tolhattunk az arcukba az életünkről, a nyaraláson készült fotóktól egészen a reggeli kávéig. Manapság ennyire már nem egyértelmű a helyzet, a Facebook Meta ugyanis az utóbbi években egyre vadabb irányokba kezdte el kormányozni a saját platformjait, hogy nehogy lemaradjon a techvilág folyamatosan változó trendjeitől. A Meta sok mindent megpróbált már csinálni a Facebookból és az Instagramból is,

mostanra azonban a jelek szerint egyetlen életképes lehetőséget tartanak számon – mindkettőből TikTokot kell csinálniuk.

A TikTok hatalmas, folyamatosan növekvő népszerűségének fényében ez nem is tűnik rossz ötletnek, de a felhasználók a jelek szerint mostanra végképp besokalltak attól, hogy a közösségi média titánjai gyakrabban váltogatják az identitásukat, mint egy tinédzser, aki épp most darálta le Ryan Gosling összes filmjét. Az már a Facebook nemrég kiszivárgott, múlt héten hivatalosan is bejelentett átalakításánál is látszott, hogy lesznek majd nehézségek, amikor viszont az Instagramot piszkálták meg az elmúlt napokban, tényleg elszabadult a celebpokol.

De mi a bajuk az embereknek a tiktokizációval, és egyáltalán van-e értelme az egésznek? Nézzük előbb, hogy melyik platformon mi változott és hogyan, aztán rátérünk arra is, hogyan késztette visszavonulásra a népharag az Instagram vezérét.

Az új Facebook

Arról, hogy a Meta a saját fegyverét fordítaná a TikTok ellen, bő egy hónapja mi is írtunk, amikor a Verge közzétette azt a kiszivárgott belsős dokumentumot, amelyben a Facebook feje az átalakítást részletezte. Tom Alison ebben röviden összefoglalva azt írta, hogy a közösségi oldalt görgetve a jövőben sokkal több ajánlott poszt fog majd feltűnni, hasonlóan ahhoz, ahogy a TikTok is működik. Mint később kiderült, egészen konkrétan egy külön hírfolyamról van szó, ami már alighanem önöknél is az alapértelmezett opció, még ha ezt nem is vették észre. Ha valaki megnyitja a Facebookot, továbbra is egy személyre szabott hírfolyammal találja szembe magát, ahol az általa követett oldalak, csoportok és emberek válogatott posztjait az elmúlt időszakban egyre gyakoribb, algoritmus által ajánlott tartalmak egészítik ki.

Emellett pedig van egy magyarul „Hírfolyamok” névre hallgató fül is, ahol kronologikus sorrendben, ajánlott posztok nélkül lehet végigpörgetni a követett tartalmakat, sőt, különböző fülekre kattintgatva még szűrni is lehet ismerősökre, csoportokra, oldalakra vagy a kedvencnek jelölt ismerősök és csoportok posztjaira.

Ez utóbbi, azaz a kedvencekre szűrés meglepően jó ötlet, olyannyira, hogy elsőre nehéz elhinni, hogy tényleg az idióta frissítések és felesleges kezelőfelület-átalakítások koronázatlan királya csinálta meg, hogy ne csak elvegyen, hanem adjon is valamit. Persze az egyértelműen látszik, hogy a Meta a Mark Zuckerberg által Discovery Engine-nek nevezett, mesterséges intelligenciára támaszkodó algoritmust részesíti előnyben, nem véletlenül ez az alapértelmezett választás. A másik hírfolyam ráadásul azt is jól megmutatja, hogy a Facebook algoritmusa szép csendben már rég elválaszthatatlan lett a facebookozástól, ebben a formájában pedig igazából inkább elrettentő funkciója van az időrendben ömlesztett posztokból álló Hírfolyamoknak.

Amikor elkezdtem pörgetni ezt a kronologikus hírfolyamot, annyi érdektelen tartalommal találtam szembe magam, hogy már majdnem visszasírtam az ötszázhuszonnyolcadik animés memeoldal ajánlott posztjait. Egy bútorok adásvételére létrejött csoport addig érdekes, amíg az ember bútorokat akar eladni, és bár kilépni ezután sem kell belőle, az biztos, hogy senki nem akar minden egyes meghirdetett szekrényt látni, ezen a hírfolyamon viszont pont ez történik. Ugyanez elmondható nagyjából minden másról is: a felhasználók nem akarják az összes posztot látni, vagy ha igen, akkor simán csak beállítják kedvencnek az embert/csoportot/oldalt a sima hírfolyamon.

A Hírfolyamokon belül a Kedvencek fül viszont tökéletes opciónak tűnik, mert ez megfelelően gondozva tényleg csak azokat a tartalmakat jeleníti meg, amikre kíváncsi az ember, ajánlások nélkül. (A szerkesztőségben azt tapasztaltuk, hogy nem mindenkinél egyformán frissült az alkalmazás: volt, akinél az új hírfolyam megjelent ugyan, de az időrendi posztok szűrésére szolgáló fülek nem, ezért ne lepődjön meg, ha ön is hiába keresi.)

Ha valaki eddig is aktívan csillagozta az oldalakat és az ismerőseit, akkor különösen hasznos lehet a Kedvencek fül, de két dolgot azért fontos kiemelni. Egyrészt itt a csoportok egyáltalán nem jelennek meg, ami hatalmas érvágás, másrészt pedig a Facebook külön jelzi, hogy az aktivitásunk alapján miket sorol amúgy is feljebb, ezek pedig az én esetemben valóban mind olyan emberek és oldalak, amiket a leggyakrabban szeretnék látni. A csillagozható oldalak száma ráadásul erősen limitált, szóval ha valaki ki akarja használni az új hírfolyamot, az nem fog tudni elkerülni egy hatalmas gyomlálást az általa követett emberek, csoportok és oldalak között, ami eléggé időigényes feladat. Én például 1096 oldalt követek, amiből nagyon maximum 100 lehet tényleg releváns, és akkor az 1384 ismerősről meg a rengeteg csoportról még nem is beszéltünk.

Oké, valószínűleg az lenne a normális, ha az ember amúgy is tartana néha ilyen purgálásokat, de egy átlagos facebookozó valószínűleg ugyanebben a helyzetben van, és esze ágában sincs ilyesmivel tölteni a szabadidejét. Így viszont az egész kicsit olyan, mintha a Facebook azt akarná bebizonyítani az új funkcióval a felhasználóknak, hogy úgyis jobban tudja, mit akarnak, mint ők maguk – amit külön az orrunk alá is dörgöl –, és még akkor is csak közelíteni fog a kronologikus falunk az algoritmus által összeállítotthoz, ha tényleg folyamatosan gondozzuk. Pont emiatt nem lennék meglepve, ha előbb-utóbb ki is szednék a külön hírfolyamot, amit valószínűleg nemhogy nem fog használni az emberek jelentős része, hanem azt sem fogja tudni, hogy egyáltalán létezik.

Az új Instagram

A Facebook átalakítása tehát egyáltalán nem biztos, hogy jobbá fog tenni bármit, és tagadhatatlanul közelebb hozta a tiktokos szemléletmódot a legnagyobb közösségi oldalhoz, de nyomasztónak egyelőre nem lehet nevezni a dolgot. Az új hírfolyam pedig kifejezetten üdítő ötlet, még akkor is, ha a gyakorlatban nem biztos, hogy sokáig fenn fog maradni. Így aztán nem meglepő, hogy nem okozott világméretű felháborodást, a Metának azonban az Instagrammal nem volt ekkora szerencséje, pedig itt eddig is rendre más platformoktól vették kölcsön a legjobb újdonságokat.

Miután Mark Zuckerbergnek annak idején többszöri próbálkozásra sem sikerült felvásárolnia a Snapchatet, egyértelműen látszott, hogy a kudarc nyomán az Instagramot fogja felépíteni tökéletes trónkövetelőnek. Ez a gyakorlatban úgy nézett ki, hogy a filterektől a kamera kezelőfelületén át a 24 óra után eltűnő sztorikig mindent lenyúltak, egy időben csak olyan újdonságok érkeztek, amik a Snapchatben már korábban is megvoltak. A TikTokhoz hasonlóan főleg a fiatalok körében népszerű Snapchatet ez sem nyírta ki – olyannyira nem, hogy idén először nyereséges lett, nem mellesleg pedig jelenleg a Facebooknál és a Twitternél is nagyobb mértékben növekszik –, de az Instagram dominanciáját persze sikerült bebetonozni a változtatásokkal.

 Instagram
Újítás a Reels-videó – Forrás: Instagram

Néhány újdonság alaposan átalakította azt, ahogy az emberek gondolkodtak a platformról – elég csak a sztorikra gondolni, ami az egyik, ha nem a legnépszerűbb funkció, nem véletlenül költözött át később a Facebookra is –, de az Instagram azért így is megmaradt olyan platformnak, ahol képeket láttunk emberekről. Az évek során persze egyre fontosabbak lettek a megboldogult Vine legyőzésére behozott videók, az Instagram pedig egyre inkább szólt az influenszerekről, de nem volt akadálya annak, hogy valaki csak az ismerősei képeit láthassa a platformon. Tavaly nyáron viszont a tiktokos videók mintájára megérkeztek a Reels-videók, az elmúlt időszakban pedig az Instagram hírfolyamára is ráeresztették a mindentudó algoritmust, és megjöttek a követéstől független ajánlások is.

Ezek ráadásul általában nem is képek, hanem Reels-videók, amiket idén január óta már remixelni is lehet, ami véletlenül pont ugyanolyan, mint a tiktokos duettezés.

Mindez persze nem tűnik ördögtől valónak, de ezek a változtatások sokkal nagyobb identitásválságot okoztak az Instagramnak, mint a Facebooknak, ami egyébként is amolyan közösségi médiás svájci bicska volt, ami egy kicsit mindent tudott. Ha az ember megnyitja az Instagramot, azt várja, hogy időrendi sorrendben jelenjenek meg az általa követett emberek (zenekarok, webcomicok, kutyák, macskák, stb.) posztjai, ezek pedig lehetőleg legyenek képek. A Reels-videók miatt már hónapokkal ezelőtt sem mindig volt így, most viszont az algoritmusnak köszönhetően meteoritként csapódtak bele a felhasználók hírfolyamába, ami így jóval kevésbé lett áttekinthető.

Az algoritmus általi ajánlásokra épülő hírfolyam mellett persze lehet érvelni, az Instagramon viszont eddig is volt már ilyen: ha az ember rányom a keresésre, az algoritmus rögtön ajánl neki egy rakás posztot az aktivitása alapján. A Felfedezés fül pontosan arra való, hogy új, érdekes dolgokat találjon az ember, és extrán jó benne az, hogy ide akkor megy mindenki, amikor akar. Arra természetesen az Instagramon is van lehetőség, hogy csak az általunk követett fiókok posztjait lássuk időrendben – bár itt talán még jobban el van dugva ez a lehetőség, mint a Facebookon –, és itt is működnek a kedvencek is, de ebben az esetben tényleg furcsa, hogy az alapértelmezett hírfolyamba itt is belekeverték az ajánlásokat, miközben erre eddig is volt külön funkció a platformon.

Az Instagramra is lecsapott a Jenner-átok

Első blikkre ennek tényleg nincs sok értelme, így nem meglepő, hogy kiborította a bilit, az utóbbi napokban pedig mezei felhasználók és celebek ezrei lázadtak fel az ellen, hogy a Meta a lehető leghülyébb módon csinált TikTokot az Instagramból. Egy 21 éves influenszer, Tatiana Bruening múlt héten osztott meg egy posztot, amiben azt írta, mindenki nevében azt kéri, legyen az Instagramból megint Instagram, majd hozzátette, hogy csak cuki képeket akar látni a barátairól. A posztot mostanra több mint kétmillióan lájkolták, más celebek mellett pedig Kylie Jenner és Kim Kardashian is megosztották. Ez elsőre talán nem tűnik komoly dolognak, de ahogy azt a Guardian felidézte, amikor Jenner 2018-ban arról tweetelt, hogy már meg sem nyitja az áttervezett Snapchatet, a cég értéke 1,3 milliárd dollárt esett, néhány héttel később pedig vissza is táncoltak emiatt.

 Instagram
Forrás: Instagram

Bruening egy petíciót is indított a régi Instagram visszaállításáért, amit eddig közel 220 ezren írtak alá, a Washington Postnak pedig arról beszélt, hogy az Instagramon egyszerűen túl sokféle tartalom van már egyszerre, és ezt eddig is mindenki tudta, csak nem mertek felszólalni miatta. Bruening egyébként az időrendi sorrend visszaállítását, a Reels-videók letekerését, a fotók előnyben részesítését és az algoritmus szerepének csökkentését szeretné elérni, utóbbihoz pedig azt is hozzáfűzte, hogy nem fair arra kényszeríteni a tartalomgyártókat, hogy mostantól egy teljesen másmilyen algoritmusnak próbáljanak meg megfelelni. A felháborodás egyébként a valóságba is átgyűrűzött, szombaton többen tüntettek az Instagram főhadiszállásánál a változtatások miatt.

Ennek ellenére viszont nem úgy tűnt, hogy az Instagram visszakozni fog, a céget vezető Adam Mosseri kedden egy videóban tette tisztába a vitás pontokat, ez alapján pedig úgy tűnt, hogy egyelőre maximálisan hisznek abban, hogy jó úton haladnak. Mosseri a videóban a következőkről beszélt:

  • a megint csak a TikTokot idéző, teljes képernyős hírfolyam egyelőre csak egy teszt, amit a felhasználók nagyon kis százaléka kapott meg, és szerintük is kell még dolgozni rajta;
  • a fotókat természetesen a jövőben is támogatni fogják, de az adataik alapján az emberek már a változtatások előtt is egyre több videót osztottak meg, és egyre népszerűbb is ez a formátum, ehhez pedig muszáj alkalmazkodniuk – ezt támasztja alá az is, hogy Mark Zuckerberg szerdán azt mondta, 30 százalékkal nőtt a legtöbbet kritizált funkció, a Reels-videók nézettsége;
  • az ajánlásokkal pedig az a céljuk, hogy olyan érdekes dolgokat mutassanak az embereknek, amiknek a létezéséről talán nem is tudnak, ha pedig valaki olyasmiket lát, amik nem érdeklik, az annyit jelent, hogy javítaniuk kell az algoritmuson.

Mosseri szerint ez utóbbi egyébként valójában segíteni fogja a tartalomgyártókat, különösen azokat, akik kevesebb követővel rendelkeznek, mert így olyanokhoz is el tudnak majd jutni, akiket eddig esélyük sem volt elérni. Az Instagram vezére azt is leszögezte, hogy elkötelezettek a tartalomgyártók mellett, továbbra is támogatni fogják a fotókat, és arra fognak törekedni, hogy az ismerősök posztjai továbbra is legfelül jelenjenek meg, de hozzátette, hogy muszáj fejlődniük, mert a világ is folyamatosan fejlődik.

Csütörtökön viszont Mosseri egy interjúban nagy meglepetésre bejelentette, hogy egyelőre visszavonulót fújnak, azaz kivezetik a teljes képernyős módot, és valamennyivel lejjebb tekerik az ajánlásokat is.

Az Instagram feje elmondta, a kudarc ellenére örül, hogy vállalták a kockázatot, mert ez is azt mutatja, hogy mernek nagyot álmodni, de egyértelmű, hogy most tenniük kell egy lépést hátra. Mosseri ismét leszögezte, hogy az ajánlásokkal az a céljuk, hogy minőségi tartalmakat mutassanak, amiket az ember örömmel lát, így nyilván magasra kell tenni a mércét az ajánlások terén. Szerinte most nem ez történik, úgyhogy le kell tekerni az algoritmust, kalapálni kell a rendszert, és csak akkor szabad felpörgetniük megint, amikor kijavították a mostani problémákat. Már ha egyáltalán sikerül kijavítani őket, de Mosseri hozzátette, biztos benne, hogy így lesz.

Csak átmeneti visszavonulás

Az Instagram-vezér a visszatáncolás után egy interjút is adott, és ebben is hangsúlyozta, hogy a videókra már jóval korábban megnőtt az igény – ami egyébként mindig megfigyelhető, amikor csökken a netelőfizetés ára és nő a sebessége –, ezt pedig ugyan ignorálhatnák, de az szerinte hosszabb távon a platformnak és a tartalomgyártóknak sem lenne jó. Őket egyébként nagy becsben tartja, és főleg az új generáció segítésére akar nagyobb hangsúlyt fektetni, mert a már meglévő, nagy influenszereknek eddig sem lehetett okuk panaszra. Azt is elmondta, hogy az Instagramon továbbra is fókuszban vannak a családtagok és a barátok, de az adataik alapján ez a személyes interakció egyre gyakrabban zajlik sztorikban vagy üzenetekben.

 Adam Mosseri / Twitter
Adam Mosseri magyarázója a Meta újításairól – Forrás: Adam Mosseri / Twitter

Így törvényszerűnek tűnik a hírfolyam átalakulása, de szerinte egyébként ez is segítheti a kapcsolattartást, a Reels-videók például sokszor vezetnek beszélgetésekhez. Mosseri szerint folyamatosan változik az, ahogy az emberek kapcsolódnak egymáshoz és az érdeklődési körükhöz, ezért nekik is folyamatosan változniuk kell, de ez nem egyszerű dolog. A jövőben pont emiatt jobban kell kommunikálniuk a mostanihoz hasonló változtatásokat, és egyértelművé kell tenniük, hogy ez miért lesz jobb az embereknek. Ez a nagyon nyílt kommunikáció üde színfolt a techvilágban, de azt hozzá kell tenni, hogy mindez azt jelenti, hogy a mostani változtatások előbb-utóbb újra meg fognak érkezni.

Ez persze nem meglepő, a Meta tényleg nem ülhet a babérjain, többek közt azért sem, mert a legfrissebb, szerdán megjelent negyedéves jelentésük szerint a Facebook bevétele az indulása óta most először csökkent, a következő negyedévre pedig még ennél is komolyabb visszaesést jósolnak az elemzők. Zuckerberg az eredmények ismertetése közben arról is beszélt, hogy 2023 végére több mint kétszeresére tervezik növelni az ajánlott tartalmak mennyiségét a Facebookon és az Instagramon – előbbinél most a tartalom 15 százaléka ilyen, utóbbinál pedig még ennél is nagyobb az arány. Ennek jelen állás szerint sokan nem fognak majd örülni, de azt azért fontos kiemelni, hogy a tartalomfogyasztók álláspontja sokszor nem egyezik meg a viselkedésükkel.

Ahogy Mosseri is kiemelte, a felzúdulás ellenére egyre többen osztanak meg és fogyasztanak videókat Instagramon, egy brooklyni tartalomgyártó pedig a Washington Postnak azt mondta, biztos benne, hogy a régi Instagramot visszasíró emberek kevesebb időt töltenének a platformon, ha visszacsinálnák a változtatásokat.

A lap által megkérdezett szakértő szerint egyébként a mostani balhé valószínűleg annak tudható be, hogy az Instagram legaktívabb felhasználói egyszerűen nem bíznak a platformban, mert a folyamatos változtatások miatt sosem lehet tudni, hogy éppen mi hogy működik, és mi a követendő stratégia. Ezzel a szavai alapján Mosseri is tisztában van, és igyekszik is megoldani a helyzetet, de nem biztos, hogy erre a most bejelentett, hosszú távon elkerülhetetlen változtatásokon keresztül vezet az út, még akkor sem, ha a Meta lépéskényszerben van a TikTok és más környezeti tényezők miatt. Persze a belsős adatoknak csak az Instagram van birtokában, és az elmúlt napokban Mosseri és Zuckerberg is többször hangsúlyozta, hogy bizonyos dolgok ez alapján teljesen logikusak, még ha ez nem is tetszik sokaknak. Így pedig simán lehet, hogy most is nekik lesz igazuk, és ezt később a leghangosabb kritikusoknak is be kell majd látniuk.

Oszd meg ezt a cikket!