Valódi tévéforradalom zajlott Erdély hegyei között a Ceausescu-diktatúra legsötétebb éveiben, ahol a futball nem csupán sport, hanem a szabadság szimbólumává vált.
Csibi László friss dokumentumfilmje, a „Szabadság a hegyen” most elhozza ezeket a döbbenetes történeteket, és méltatlanul kevés figyelmet kap egy másik futballfilm, a „Bölöni – Az erdélyi legenda” árnyékában, pedig témája egy egész nemzedék alapélménye.
A rendező, Csibi László interjúnk során élesen rajzolja meg a korszak képét Kolozsváron, a Magyar Film és Média Intézet irodájában: „Az 1980-as évek elejétől pocsék, az évtized végére szinte elviselhetetlen volt az élet Romániában. Az emberek fáztak, éheztek, nélkülöztek. Gyerekkoromból emlékszem, mikor áru érkezett az üzletbe, futótűzként terjedt a hír, rohantunk sorba állni a semmiért. Kenyérjegyeket vágtak ollóval, áramszünet volt este hattól, meleg víz jó esetben minden másnap. Szürke volt minden, még a legszürkébb novemberi délutánnál is szürkébb.”
Tiltott adás, barkácsolt antennák és a Securitate árnyéka
Ebben az elfojtott valóságban jelentett menekülést a futball, amit a román állami televízió, az RTV napi két órás adásideje mellett nem közvetített. Az erdélyi magyarok, akik a magyar válogatott meccseire és világbajnoki szereplésére voltak kíváncsiak, kénytelenek voltak rendkívüli leleményességgel a hegyekbe vonulni. Üzemi telepekről „kicsent” drótokból és fémalkatrészekből barkácsolt antennákkal, a magaslati pontokon keresték a Budapestről, Szófiából vagy Kijevből sugárzott jelet. A hangyás, sistergő fekete-fehér kép körül igazi közösség kovácsolódott, a havi 18 literes benzinkvóta ellenére szervezett, akár 5-6 órás autóutak felejthetetlen élményeket ígértek. A magyar himnusz eléneklése ilyenkor felemelő pillanatokat szerzett, még akkor is, ha mindenki sejtette, hogy a Securitate „kékszeműi” is jelen vannak.
Csibi László szerint a hatóságok egy ideig szemet hunytak efölött a „hegyi összejövetel” fölött, engedve, hogy a „forró fazékból” a felgyülemlett frusztrációk kipárologjanak. Azonban 1987 után, a brassói munkásfelkelés után, a rendszer megpróbálta elzárni a „szelepet”: a rendőrség vegzálta a meccsnézőket. „Már nem lehetett megállni, de a fazék robbanását nem tudták megakadályozni – a diktatúra összeomlott” – mondja a rendező.
Életre kelt fotók, elcsukló hangok: „Ettem a focit, kenyérre kenve”
A film alapját képező tudományos kutatás Péter László szociológus nevéhez fűződik, aki a Babeș–Bolyai Tudományegyetem adjunktusaként évek óta vizsgálja a témát, és a dokumentumfilmben kalauzként és riporterként is feltűnik. A korabeli, pótolhatatlan értékű fotókat – Kemenes Árpád és Feleki István magánarchívumából – mesterséges intelligencia segítségével keltik életre, így a nézők szinte a helyszínen érezhetik magukat a hegyek közötti jelkeresés, az 5-6 órás autóutak és a Securitate kékszeműinek árnyékában.
„Ettem a focit, kenyérre kenve, és azt töltöttem a pohárba is” – idézi fel egy interjúalanya a filmben, majd szava elcsuklik: „Ha pedig pályára lépett a magyar válogatott…” Ezek a pillanatok nemcsak a sportról szóltak, hanem a magyar himnusz eléneklésének felemelő szabadságérzetéről is, ami a félelem és a nélkülözés ellenére is lüktetett az erdélyi magyar közösségben.
Egy elfeledett korszak üzenete: Mi a sajtó szerepe?
A „Szabadság a hegyen” című, 52 perces alkotás túlzás nélkül az utóbbi évek egyik legeredetibb és talán legfontosabb futballszociológiai dokumentumfilmje, nemcsak az erdélyi, hanem a magyarországi közönség számára is kulcsfontosságú. A Kolozsváron, Csíkszeredában, Székelyudvarhelyen, Sepsiszentgyörgyön, Nagyváradon és Szentegyházán zajló bemutatók után kiemelten fontos lenne, hogy Budapesten is megismerhessék a készítők – Csibi László és Péter László – munkáját.
Csibi László, aki korábbi filmjeiben is érzékenyen dolgozza fel az erdélyi történelmet (pl. A kastély árnyékában, Édes Erdély, itt voltunk, Szocializmus hátsó bejárata), véleményt is formál a sajtó szerepéről: „Az igazi sajtó kritikus, sosem ért egyet azzal, amit kap szembe. Ha nem kérdez vissza, az csak egy közlemény.” Ez a kritikus szemlélet áthatja a „Szabadság a hegyen” című filmet is, amely egy elfeledett, mégis hihetetlenül aktuális korlenyomatot tár elénk, és emlékeztet arra, hogy a szabadságért folytatott küzdelem milyen váratlan formákat ölthet.
Forrás: nemzetisport.hu

