DAEO FMMost szól:

Megindult a vasúti teherforgalom Szeged és Szerbia között, bár a pályát még építik

Hétfőn kora este a röszkei vasútállomás közelében, egy tehervonat mellett tartott sajtótájékoztatót Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára és Pafféri Zoltán, a MÁV elnök-vezérigazgatója arról, hogy megindították a forgalmat a Szeged-Röszkei határátkelő közötti vasútvonalon. Három évig Szerbia és Magyarország minden vasúti teherforgalma ezen az úton halad át, amíg folyik a kínai hitelből készülő Belgrád-Kelebia-Budapest vasúti beruházás.

A röszkei országhatár és a Szeged Rendező-pályaudvar közötti részen már megépült az új pálya, vonatok már közlekedhetnek rajta, de még nincs teljesen készen. Ezért nappal tovább folyik a munka a sínek mentén, a tehervonatok pedig este hat és reggel nyolc óra között haladnak át ezen a szakaszon. Várhatóan maximum napi 14-16 vonat közlekedik, ez a szállítási igényektől függ.

A Telex tudósítójának kérdésére Pafféri Zoltán elnök-vezérigazgató elmondta, hogy a 13 helyből, ahova fénysorompót vagy félkaros sorompót terveznek a vasút-közút kereszteződésébe, háromnál jelzőőrök irányítják a forgalmat augusztus 1-től, a többinél pedig a sofőr óvatossága lesz a biztonságos átkelés kulcsa. A vonatok ezért 60 km/óra maximális sebességgel közlekedhetnek.

Nem készültek még zajvédelmi kerítések sem, ezek és a sorompók telepítése későbbre várható. Még vizsgálják, hogy hol milyen berendezésekre, illetve zajvédelemre lesz szükség az előírások szerint.

 Móra Ferenc Sándor / Telex
Vasutasok, vámosok, rendőrök, újságírók, fotósok fogadták Röszkén a tehervonatot. Fotó: Móra Ferenc Sándor / Telex


A vasútvonal mentén élők aligha tapsolnának ennek. Mint arról korábban beszámoltunk, Szeged-Szentmihályon a sínek melletti utcákban lakók szerették volna elérni, hogy a tehervonatok elindulásakor már zajvédő falak óvják a környékbeliek nyugalmát, a biztonságukat pedig ne csak a tervezett fénysorompóval, hanem félkaros sorompóval is védje a MÁV. Még kérdéses, hogy az érintettek elvárásaiból mi és mikor teljesülhet.

Az első tehervonat érkezésének hírére húsz-harminc röszkei kisétált nézelődni a vasútállomás környékére. Mint néhányan a Telex tudósítójának elmondták, azért, hogy láthassák a szerelvényt, hiszen már régóta nem járt arra vonat.

- Örülnek neki?
- Még nem tudjuk – felelték a röszkeiek.

A közlekedés módja most olyan lesz, hogy az érintett három legforgalmasabb útkereszteződésben jelzőőrök tartóztatják fel az autókat, amíg egy 5-800 méter hosszú tehervonat a maga 60 km/h sebességével átmegy az úton. Várhatóan több mint egy évig csak dízelmozdonyok húzhatják a tehervagonokat az új pályán Szerbiába, azt követően készülhet el a felsővezeték. A vonatok villamos mozdonnyal érkeznek meg Szegedre, ahol a rendező-pályaudvaron, ha kell, szétválogatják a kocsikat, majd dízelmozdonyt kötnek a Szerbiába tartók elé.

 Google
Szeged két legnagyobb forgalmú vasúti-közúti kereszteződését – piros körrel jelölve – tovább terheli a Szerbiába tartó vasúti szállítás. Forrás: Google

Ez azt jelenti, hogy a Szabadkai úton a vasúti átjárót minden egyes tehervonat miatt kétszer kell majd lezárni. Ezen a kereszteződésen már eddig is átment Szeged teljes vasúti forgalma, ami hosszú és gyakori sorompónál ácsorgást jelent az 5-ös főúton közlekedőknek.

A nagykaput kézzel nyitják

Az iskolakezdés után a reggeli csúcsfogalomban az új tehervonatok közlekedése elég kínos lehet Szeged-Szentmihály városrészben élőknek – ott nincsen iskola –, hiszen az autósok eddig is araszoltak reggelente másfél kilométereket, és az autóbuszok, a kerékpárosok meg a gyalogosok sem tudnak majd bármikor átjutni.

Hasonlóan romló közlekedési feltételekre számíthatnak a Röszkéről bejárók, és több más szegedi városrész lakói: a Kecskéstelepen, a Klebersberg-telepen, Tompaszigeten és Gyálaréten élők is, ha valóban a reggeli csúcsforgalomra időzíti majd a MÁV az utolsó éjszakai tehervonatokat.

A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a konténerek görög kikötőbe tartanak, onnan egy részük Kínába hajózik, azaz európai árut visznek Ázsiába, tehát nem csak onnan hoznak ide. Az egyelőre nem várható, hogy az ukrán gabonát erre szállítanák, de hosszabb távon nem is kizárt, csakhogy rengeteg vasúti kocsi kellene hozzá, ami egyszerűen nincs.

 Móra Ferenc Sándor / Telex
Pafféri Zoltán, a MÁV elnök-vezérigazgatója (balra) és Vitézy Dávid államtitkár (jobbra) egy tehervagon előtt. Fotó: Móra Ferenc Sándor / Telex

A MÁV vezetője elmondta, hogy ünnep a vasúti forgalom újbóli megindítása, mert ezen a vonalon tehervonat harminc éve, személyvonat pedig hét éve nem jár. A menekültválság idején a határ biztonsága érdekében MÁV megszüntette a Szeged és Szabadka közötti utolsó személyvonatok közlekedését is, ezért nem volt 2015 novembere óta Szeged és a röszkei országhatár között volt vasúti forgalom.

Az Orbán-kormány fel akarta éleszteni a Szeged-Szabadka közötti vasúti személyforgalmat, ezért a vonal hazai, 14 kilométeres szakaszát 45 milliárd forintból építette – illetve építi – teljesen újjá Mészáros Lőrinc egyik cége, a V-Híd Építő Zrt. Vitézy Dávid államtitkár a Telex kérdésére azt válaszolta, nem számítanak a költségek növekedésére, de a beruházásnak még nincs vége. Várható, hogy később egy új, úgynevezett delta-vágányt is építenek, ami közvetlenül kötné össze a ceglédi vasútvonalat a röszkeivel, így a rendezőpályaudvart ki lehetne hagyni, ami gyorsítaná a vasúti közlekedést, és kevesebb forgalmat jelentene a Szabadkai úton.

A Szeged-Szabadka közötti személyforgalom újraindítását 2023 végére tervezik, ahhoz még el kell készülnie többek között a közlekedésbiztonsági berendezéseknek és a villamos felsővezetéknek is. A szerbekkel is megegyeztek az ottani fejlesztésről, ők már jórészt készen is vannak a maguk beruházásával. A műszaki határzáron, azaz a kerítésen úgy jutnak át a vonatok Szerbiába, illetve onnan ide, hogy a szerelvények érkezését a vasutasok jelzik a rendőröknek, ők odamennek a kerítéshez, kézzel kinyitják a nagykaput, és a vonat áthaladása alatt őrködnek, hogy senki ne jöjjön be a határon, majd újra bezárják a nagykaput.

Oszd meg ezt a cikket!