DAEO FMMost szól:

Nem jön az olcsó orosz kőolaj a Barátság vezetéken

Augusztus 4-én leállt a Magyarország, Csehország és Szlovákia felé a Barátság kőolajvezetéken az orosz kőolaj szállítása, mivel a szankciók megakadályozzák Oroszországnak, hogy kifizesse a tranzitdíjat – írja a Bloomberg az orosz nyersolajvezeték-üzemeltető cég, a Transznyeft tájékoztatása nyomán.

Az orosz RIA Novosztyi hírügynökség is beszámolt az olajszállítás leállításáról. Azt írják, hogy az ukrán állami olajvezeték-üzemeltető Ukrtransznafta miatt áll az orosz nyersolaj eljuttatása a Barátság olajvezeték déli ágán keresztül ebben a három EU-tagállamba. Ugyanakkor Belaruszon keresztül Lengyelországba és Németországba továbbra is érkezik orosz olaj.

A problémát az okozza, hogy az Oroszország elleni szankciók miatt a Transznyeft nem tud fizetni a tranzitért a pénzt előre követelő Ukrtransznaftának, az ukrán cég számlájára elindított utalásukat a banki rendszer visszafordította. „A kifizetéseket kiszolgáló Gazprombank arról értesített minket, hogy a kifizetést az uniós előírásoknak, vagyis a hetedik szankciócsomagnak megfelelően visszautalták” – írja az orosz cég közleménye.

A Transznyeft egyelőre alternatív fizetési lehetőségeket keres, hogy ismét szállíthassa Magyarországra, Csehországba és Szlovákiába az orosz kőolajat.

A kialakult helyzetről kérdeztük a Molt. Nagyrészt ugyanis az olcsó orosz kőolaj teszi lehetővé, hogy tartható legyen Magyarországon a literenkénti 480 forintos lakossági üzemanyagár, illetve az olajszállítások akadozása fokozhatja-e az egyébként is meglévő ellátási nehézségeket. Többek között azt kérdeztük, hogy az a fejlemény naponta mekkora mennyiségű olaj kiesését okozza, milyen alternatív forrásokból tudják azt pótolni, és ha igen, hány százalékkal drágábban tudnak így kőolajat vásárolni. Amint az olajtársaság válaszol, frissítjük a cikket.

A Bloomberg megjegyzi: a tranzitszállítások leállítása miatt ismét emelkedni kezdett az olajár. A Brent olaj jegyzése 1,3 százalékkal 98 dollár közelébe nőtt. A Bloomberg arra is kitért, hogy az orosz kőolajszállítások megszakadása ismét felveti az ellátási kockázatok, miközben az európai olajpiacon most is csekélyek a tartalékkapacitások.

Oszd meg ezt a cikket!