9.1 C
Budapest
2025. december. 5. - péntek
spot_img
9.1 C
Budapest

Ősi Maja Mítosz Lép A Mexikói Cirkusz Porondjára: Egy Elfeledett Legenda Újjászületése Akrobatikával és Rítusokkal!

Lenyűgöző látvány, hajmeresztő akrobatika és mélyreható kulturális üzenet fonódik össze a mexikói Tránsito Cinco társulat legújabb produkciójában, a „Halálos ugrás Xibalbába” című előadásban, amely Mexikóvárosban, november 22-én, szombaton kápráztatta el a közönséget.

A művészeti alkotás egy ősi maja teremtésmítoszt és az alvilágba vezető heroikus utazást értelmez újra, és nem csupán cirkuszi mutatványokkal, hanem mélyreható rítusokkal és a színház drámai erejével hozza el a színpadra a feledésbe merült legendákat.

A Popol Vuh, mint múzsa

Jorge Díaz mexikói művészeti vezetőnek már kisfia is különleges altatódalokat hallgatott. A jól ismert mesekönyvek, mint a „Pinokkió” helyett, sokkal közelebbi történeteket olvastak. Kedvenceik között volt a Popol Vuh, a szent maja mítoszok gyűjteménye, mely a kincset érő pre-kolumbiai kultúra esszenciáját tartalmazza.

„Fontos felidézni ezeket a történeteket” – mondta Díaz, akinek nagymamája gyermekkorában mesélt ősi legendákat az őslakos származásáról. „Rengeteg gyönyörű, pre-hispán mesénk van, de néha elfeledkezünk róluk.”

Az egyik ilyen, fiával közösen kedvelt történet az ikerhősök, Ixbalanqué és Hunahpú történetét meséli el. A Popol Vuh szerint a testvérek veszélyes utazásra indulnak a maja alvilágba, Xibalbába. Ott túljárnak a halál eszén, szembeszállnak annak uraival, és végül átalakulva, újjászületve térnek vissza.

Ez a mítosz ihlette Díaz „Halálos ugrás Xib’alb’ába” című adaptációját. A cirkuszművészetet a színházzal ötvöző darab akrobatikát és rituális elemeket használ fel az ősi történet színpadi újragondolásához.

„Arra törekedtünk, hogy a darab saját identitást kapjon a cirkuszon keresztül, de nem akartam, hogy a munka csak trükkökre vagy látványra épüljön” – magyarázta Díaz. „Az volt a cél, hogy a technikák összeforrjanak a történettel és a karakterekkel, hangulatokat teremtve ahelyett, hogy csupán képességeket mutassunk be.” A 2023-as debütálása óta az előadás rendszeresen visszatér a színpadra, legutóbb idén november végén tartottak újabb bemutatókat Mexikóvárosban.

Cirkusz, mint történetmesélés

A „Halálos ugrás Xib’alb’ába” mögött álló társulatot, a Tránsito Cincót 20 évvel ezelőtt alapította Díaz és művésztársa, Jessica González. Kezdetben színházi társulatként indultak, majd a cirkuszművészeteknek szentelt csoporttá fejlődtek.

„Az egyetemről kikerülve olyan eszközöket kerestünk, amelyek lehetővé teszik számunkra, hogy színészekként fejlődjünk” – mondta González, aki narrátorként is fellép az előadásban. „Valami olyat akartunk találni, ami összeköti a színházat a tánccal, és a cirkusz vált a találkozási ponttá.”

Jelenlegi repertoárjuk 16 produkciót foglal magában, amelyek között nincs közös téma. Ennek ellenére Díaz és González arra törekszik, hogy minden darabnak legyen egyértelmű narratív szála.

„Előadásaink egy téma vagy történet köré épülnek” – magyarázta González. „Hiszünk abban, hogy a cirkuszművészet is lehet eszköz arra, hogy mondjunk valamit, legyen szó társadalmi kérdésekről vagy bármilyen más témáról.” Művészeikkel való szoros együttműködésüket a „Somnia” című dokumentumfilm is bemutatja, amely a Tránsito Cinco történetét és jövőképét tárja fel. „Ez az egyik legbefolyásosabb művészeti forma, amit valaha láttam” – mondta Arely Cantellano rendező a film nemrégiben tartott bemutatóján. „Sok különböző művészeti ág előtt nyit ajtót, és mindannyiunkat arra invitál, hogy részt vegyünk benne.”

Cirkusz, mint rítus és újjászületés

Díaz, amellett, hogy adaptálja a maja mítoszt és rendezi a többi művészt, a „Halálos ugrás Xib’alb’ába” című előadásban a kötélzési munkákért is felel. Miközben Yareli Reyes a hajánál felfüggesztve lép fel, Díaz felügyeli a biztonságát.

Ez az előadás különösen közel áll Díaz szívéhez. Reyes játssza az egyik maja ikertestvért, azt a szerepet, amelyet a rendező egykor magának képzelt el. Testvére – szintén színész – játssza a maja ihletésű darab főszereplőjét, és Díaz arról álmodott, hogy mellette lép fel. „Imádom a Popol Vuh ezen részét” – mondta. „Fontosnak tartottam, hogy együtt hozzuk létre a színpadon.”

Végül elengedte a szerepet, hogy ne terhelje túl magát. De szeretett szent történetének távoli megfigyelése friss megértést ad művészetéhez. „A cirkusz képes meglepni és játszani a kockázattal” – mondta. „Amikor tartom a hajon felfüggesztett előadót, vannak pillanatok, amikor látom a fényt, a hangulatot, és az egész rituálénak érződik.” Számára több jelenet is energiával telített. A zene, a fény és az artisták testének fúziója magával ragadó környezetet teremt a közönség számára, mesélte. „Fantasztikus” – mondta Alba Vida marketingstratéga a Tránsito Circo munkájáról a dokumentumfilm bemutatója után. „Szeretem a cirkuszművészetet, mert benne eltolódik a szórakoztatás határa.”

Díaz fia mára 14 éves, de a maja alvilágban töltött éjszakáik ihlette alkotás továbbra is gyermekeknek és családoknak szól. A „Halálos ugrás Xib’alb’ába” egy órán keresztül ábrázolja az ikrek utazását az élők birodalma és az alvilág között. Az előadás azzal kezdődik, hogy a testvérek miként születnek meg, miután anyjuk teherbe esik, amikor apjuk koponyája a kezébe köp – ez az élet szimbolikus átadása.

Az ikreket emberek között nevelik fel. Amikor azonban egy pre-hispán rituális sportot kezdenek játszani, ami felbőszíti Xib’alb’a urait, több harcra is sor kerül, és a pár végül elpusztul – hogy aztán a mítosz utolsó ciklusában átalakulva térjenek vissza.

„A maja világnézet szerint a halál nem végállomás, hanem az újjászületés lehetősége” – mondta Díaz. „Így még akkor is, ha tűzbe vetik magukat áldozatként, ők válnak a Nappá és a Holddá.”

Az ősi maják halálról alkotott képének, miszerint az az újrakezdés lehetősége, közvetítése éppolyan fontos Díaz számára, mint kollégái kockázatos, ragyogó mutatványainak minden részletére odafigyelni. „Sok elem van a pre-hispán őslakos hagyományokból, amit be lehet építeni a cirkuszi előadásokba” – mondta. „Módok, hogyan lehet őket felhasználni, újraértelmezni és új értelmet adni nekik a színpadon.”

Forrás: apnews.com

Még több

Ez is érdekelhet!