Ez a drámai lépés közvetlenül az éves költségvetés szerdai bemutatása előtt érkezik, ahol Rachel Reeves pénzügyminiszter az életszínvonal csökkentését jelölte meg kulcsfontosságú prioritásként.
Részletek a jegyárstopról
A befagyasztás a szabályozott viteldíjakra vonatkozik, és 2027 márciusáig érvényes. Ezek közé tartoznak az időszakos bérletek, a csúcsidőn kívüli retúrjegyek, a legtöbb ingázó útvonalon érvényes bérletek, egyes távolsági utazások csúcsidőn kívüli retúrjegyei, valamint a nagyvárosokon belüli és azok körüli utazásra szóló rugalmas jegyek. Az intézkedés kizárólag Angliára és az angliai székhelyű vasúttársaságok által üzemeltetett szolgáltatásokra vonatkozik, annak ellenére, hogy a vasúti jegyek mintegy 45%-át Angliában, Walesben és Skóciában is a kormány szabályozza.
A legutóbbi áremelés 2025 márciusában 4,6%-os volt. Hagyományosan a vasúti jegyárak januárban emelkedtek, a kiskereskedelmi árindex (RPI) júliusi értékén alapuló 1%-os felárral, bár ezt a formulát nem mindig követték. 2021 óta az éves emelés időpontja márciusra tolódott.
Miért most? A kormány indoklása és a költségek
A kormány szerint a jegyárstop célja az infláció közvetlen korlátozása és a mindennapi költségek mérséklése. A lépés várhatóan több mint 300 font megtakarítást jelenthet azokon a drágább útvonalakon utazó ingázóknak, akik szabályozott jegyekkel utaznak.
Heidi Alexander közlekedési miniszter ragaszkodott ahhoz, hogy a politika „teljesen finanszírozott”, és nem fogja aláásni a vasúti hálózatba történő befektetéseket. Mint elmondta a BBC Sunday with Laura Kuenssberg műsorában, a szabályozott viteldíjak általában iránymutatásul szolgálnak a szabályozatlan árakhoz, és jellemzően „összhangban vannak egymással”. Bár kormányzati források elismerték, hogy a szabályozatlan jegyek még emelkedhetnek, de hangsúlyozták, hogy általában követik a szabályozott árakat. Érdemes megjegyezni, hogy 2025 márciusáig a szabályozatlan jegyek 5,5%-kal emelkedtek, ami 1,1%-kal meghaladta a szabályozott jegyek emelkedését, az összesített vasúti jegyáremelkedés 5,1% volt ebben az időszakban.
A miniszter hozzátette, hogy a jegyárstop része a „Nagy Brit Vasút” (Great British Railways) újjáépítésére irányuló szélesebb körű terveknek. Ez a folyamatban lévő, kormányzati tulajdonú szervezet célja a vasúti rendszer egyes részeinek állami tulajdonba vonása, ígérve a széttagoltság megszüntetését, az utazási élmény javítását és a pénzéért kapott érték növelését.
A költségvetés árnyékában: adók és egyéb bejelentések
A vasúti jegyárstop bejelentése kiélezett politikai és gazdasági pillanatban történik. Rachel Reeves pénzügyminiszter várhatóan szerdán ismerteti a kormány pénzügyi terveit, ahol az életszínvonal csökkentése mellett adóemelésekre is számítani lehet, hogy a több milliárd fontos hiányt betömjék.
A költségvetést megelőző időszakot hónapokig tartó találgatások uralták a lehetséges adóemelésekről. Andy Haldane, a Bank of England korábbi vezető közgazdásza szerint a kiszivárogtatások „költségesek voltak a gazdaság számára”, és „paralízist okoztak a vállalkozások és a fogyasztók körében”, hozzátéve, hogy ez az egyetlen legnagyobb oka a gazdasági növekedés stagnálásának. Alexander miniszter erre úgy reagált, hogy a költségvetési folyamat „ingatag talajon” zajlott, a termelékenységi előrejelzések leminősítése és a „nagyon kihívást jelentő globális gazdasági környezet” miatt.
A várható bejelentések között szerepel további 1,3 milliárd font az elektromos járművek ösztönzésére, bár az elektromos járművek tulajdonosai számára új adó is felmerülhet, kilométeralapú díj formájában. A pénzügyminiszter várhatóan számos kisebb adóemelést jelent be, elkerülve a jövedelemadó-kulcsok növelését, de a jövedelemadó-küszöbök befagyasztásának meghosszabbítását nem zárta ki. Felmerült továbbá a kétgyermekes juttatási plafon eltörlése is, amely több mint 3 milliárd fontba kerülhetne.
Reakciók: taps és kritika
A bejelentést a Rail Delivery Group, az Egyesült Királyság vasúti üzemeltetőinek képviseleti szerve „jó hírként” értékelte az ügyfelek számára, és jelezte elkötelezettségét a kormányzati reformok támogatása mellett.
Az ellenzék vegyes érzelmekkel fogadta a hírt. A Munkáspárt szerint az utasok „könyörtelen” áremelésekkel szembesültek az előző kormány alatt. Richard Holden, az árnyék-közlekedési miniszter ugyanakkor – némileg ellentmondásosan – kijelentette, hogy a konzervatív kormány „jó úton tartotta” a viteldíjakat, infláció alatti emelésekkel, és következetesen ellenállt a további emeléseknek.
Olly Glover, a Liberális Demokraták közlekedési szóvivője üdvözölte a befagyasztást, de „túl kevésnek és túl későnek” nevezte azt az ingázók milliói számára, akik évekig „szemkápráztató áremelésekkel” szembesültek. Hozzátette: „Valódi, hosszú távú tervre van szükségünk egy megbízható, megfizethető vasút megvalósításához, nem pedig egy ideiglenes politikai megoldásra napokkal egy nehéz költségvetés előtt.”
Forrás: www.bbc.com
