DAEO FMMost szól:

Verstappen hihetetlen, a 10. helyről nyerte Magyar Nagydíjat, a Mercedes villant, a Ferrari elszúrta

A Red Bull tökéletes taktikával győzelmet hozott össze a Forma–1-es Magyar Nagydíjat 10. helyről kezdő Max Verstappennek. A Mercedes újabb dupla dobogót szerzett a szezonban, a Ferrari viszont – idén nem először – lábon lőtte magát a taktikájával, és csak egy negyedik és hatodik hely jutott nekik azon a Hungaroringen, ahol a többség kettős győzelmet várt tőlük. Az eső csak az utolsó két körre érkezett meg, így végül nem kavarta meg a futamot, igaz, így is volt elég izgalom.

De nem a a rajtnál

Épp kezdtek beszállni a pilóták a rajtrácson felállított autókba, amikor enyhén csöpögni kezdett az eső, miközben észak-északnyugat felől egyre sötétebb felhők fenyegettek. A csapatok előrejelzése szerint 10 percnyi eső nem érkezett meg a felvezetőkör előtt (aztán később sem), így mindenki száraz pályára való gumikkal rajtolt el.

A szombati időmérő után motorcserén átesett két Red Bull nagyon nehezen indult el a felvezetőkörre, a rajtnál viszont nem volt gondjuk, sőt, a 8-9. helyre jöttek fel két pozíciót javítva a rajthoz képest. Az élen megtartotta első helyét az első időmérős győzelmét szerző George Russell a két Ferrari előtt, ráadásul picit még úgy is el tudott lépni tőlük, hogy az Alex Albon Williamséről leszakadó törmelék miatt még a második kör kezdete előtt virtuális biztonsági autós szakasz jött.

A Ferrari elszúrta Sainz kerékcseréjét, aztán az egész stratégiát

Russell a 16. kör végén adta át a vezetést a Ferrariknak az első kerékcseréjével. Carlos Sainz előtt ideális lehetőség adódott az előzésre, mert Russell jobb első kereke nehezen jött le, de hiába nyomta meg a következő kört, a Ferrari kerékcseréje még lassabb lett, így Sainz csak a Mercedes mögé tudott visszatérni. Sainzhoz hasonlóan értékes pozíciót vesztett a kerékcserével Hamilton is, aki csak Verstappen (és Alonso) mögé ért vissza.

Leclerc alapjaiban más taktikát követett, mint az élmezőny nagy része, a monacói pilóta a 21. kör végéig várt az első kerékcseréjével, amiről a 2. helyre, Russell és Sainz közé gurult vissza a pályára. A probléma nem is ez volt, hanem hogy a rajtnál használt közepes gumi után másodjára is ilyet kapott, ez pedig megkötötte a kezét a futam hajrájára, rá is fázott.

 Attila Kisbenedek / Reuters
A Ferrari idén már sokadszor rontott a gumikkal és a stratégiával – Fotó: Attila Kisbenedek / Reuters

Úgy tűnt, Leclerc a futamgyőzelemért előz, aztán jött a Red Bull

A Ferrari-pilóta hosszú körökön át készítette elő az előzését Russell-lel szemben, mindvégig a célegyenes végén támadva. A 27. kör legelején belső íven nagyon mélyet fékezve közelítette meg a Mercedest Leclerc, a 28. körben külső íven ért fel a rivális mellé, de még nem tudott előzni. A 29. körben nem került igazán helyzetbe, egy körrel később pedig a 2-es kanyar végén, illetve a Mansellben próbálkozott a Ferrari, még sikertelenül.

Leclerc próbálkozásai a 31. kör elején értek be, a Ferrari minden korábbinál közelebb volt a Mercedeshez a célegyenesben, és a nyitható hátsószárnnyal meg is tudta előzni a belső ívre kergetett Mercedest. Az előzésben külön pláne volt, hogy Leclerc a rendkívül rövid féktáv ellenére be tudta venni az első kanyart, a legtöbb pilóta ilyenkor a lebetonozott bukótéren szokott kikötni.

A nagy csatározás mellékhatása az volt, hogy nagyon felhúzták magukra a 3-4. helyen haladó Sainz, Verstappen párost, így Russell lényegében azonnal újra nyomás alá került. De közeledett az első négyesre a futam közepén aktuálisan stabilan a legjobb köröket autózó Hamilton is.

A Red Bull összehozta a tökéletes taktikát, amibe egy nagy hiba is belefért

Mivel a futam kétharmadához közeledve a két Red Bull már letudta, hogy két különböző keverékű gumit is elhasználjanak a versenyen, szabadon választhattak, Verstappen pedig picit korán, valamivel a 40. kör előtt lépve kényszerhelyzetbe hozta a többieket.

A 10. helyről rajtoló holland ugyanis simán kérhetett a futam végéig kitartó közepes gumikat, az élen haladó Leclerc viszont lágy vagy kemény gumik közül választhatott csak. A lágy gumik nem bírták volna végig, a keménnyel viszont komoly tapadási hátrányba került volna Verstappenhez képest – de még így is kénytelen volt ezt választani.

A dolog be is jött, Verstappen simán előzte meg a kerékcserék után Leclerc-t, ám hiába volt a helycsere, egy váratlan megforgás miatt visszacsúszott a Ferrari mögé Verstappen, aki így kezdhette újra az egész levadászást, csak már úgy, hogy az áldozat-Ferrarin üzemi hőmérsékletre hevültek a gumik. Verstappen így is gyorsabb volt, a 45. körben a célegyenes végén újra előzött a Red Bull, amivel Leclerc elvesztette a 3. helyét. Eközben az első két helyen haladó Sainz és Hamilton kezdett lőtávolba kerülni ahhoz, hogy egy utolsó etapra lágy gumira váltva lehozzák a futamot.

Sainz a 47. kör, Hamilton az 52. kör végén kapott lágy gumikat, mindketten az 5. helyre tértek vissza (Sainz Hamilton kerékcseréjével felugrott a 4. pozícióba), innen próbálkozhattak a visszatámadással.

Hamilton nagyot hajrázott

A Ferrari későn, de felismerte, hogy Leclerc kemény gumijai semmire sem jók, de ez is csak azután történt meg, hogy az 54. körben Russell elment Leclerc mellett, megszerezve a harmadik helyet. Leclerc a harmadik kerékcseréje után lágy gumikon, de a hatodik helyen tért vissza, innen maximum a dobogó alja volt elérhető számára, de az is csak nehezen, tekintve, hogy Sainz és Hamilton is lágy gumin haladt előtte.

 Bernadett Szabo / Reuters
Hamilton a második helyig küzdötte fel magát – Fotó: Bernadett Szabo / Reuters

Eközben a lágy gumikra váltó Hamilton fokozni tudta a tempót, folyamatosan döntögette a versenyben futott legjobb köridőket, és a 70 körös futam 64. körében Sainzot előzve felért a dobogóra. Ekkor az élen haladó Verstappentől 11,5, Russelltől viszont csak kevesebb mint 1,5 másodperc választotta el a Hamiltont. A Mercedesen belüli helycsere a 65. körben jött el, Hamilton ekkor is a célegyenesben volt nagyon gyors, de végül csak az 1-es kanyar kigyorsításán tudott előzni. Viszont ekkorra kiderült az is, hogy már nem fogja behozni a 10 másodperces hátrányát, vagyis Verstappen futamgyőzelmét maximum egy hirtelen lecsapó zivatar veszélyeztethette, ez viszont nem jött el. Csak közepes eső jött az utolsó két körre, ami nem szólt bele a futam alakulásába.

Ott volt az intő jel a Ferrarinak

A futam elején a top 5 is ott lebeghetett a két Alpine-pilóta, Fernando Alonso és Esteban Ocon szemei előtt, ám az első kerékcserénél mindkettejük esetében a picit kockázatosnak tűnő egy kerékcsere mellett döntött a csapat, vagyis elég korán kemény keverékű gumikat kaptak. Ez a húzás nem jött be, olyannyira, hogy a 70 körös futam 38. körére a 11. és a 12. helyeken voltak csak, vagyis átmenetileg szépen kijátszották magukat a pontszerző helyekről.

A Pirelli már előre mondta, hogy a kemény gumi a pár napra Magyarország fölé betörő hideg miatt nem lesz túl használható, az Alpine teljesítménye pedig figyelmeztető jel lehetett volna a Ferrari számára, de nem tanultak belőle – Leclerc emiatt csak a 6. lett végül.

A két Alpine hosszú távon csak azzal nyert, hogy egyetlen kerékcsere alatt vesztettek időt, így végül Alonso a nyolcadik, Ocon a kilencedik lett, de a pontszerzés ellenére sem mondható sikernek a francia csapat taktikája.

Verstappen és a Red Bull is ellépett

A hungaroringi győzelmével – és a Ferrari újbóli taktikai baklövésével – Max Verstappen 80 pontra növelte előnyét a világbajnoki pontversenyben Charles Leclerc előtt, a címvédő hollandnak 258 pontja van, Leclerc 178, Sergio Pérez 173, George Russell 158, Carlos Sainz 156, Lewis Hamilton pedig 146 ponttal áll, ők az élmezőny. A csapatversenyben a Red Bull 431 pontot gyűjtött, a Ferrari 334 ponton, a Mercedes pedig már 304 ponttal egészen közel áll hozzájuk.

Folytatás a Forma–1 szokásos nagy éves nyári szünete után az augusztus 26-28-i hétvégén a Belga Nagydíjjal.

Oszd meg ezt a cikket!